center


Hajónapló
SzakcikkekPublicisztikákArchívum


A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.

A hasunkra hajtanak a hirdetők
Menedzsment Fórum, 2007. január 31.

Az internetes hirdetések hatalmas arányban, hetven százalékkal nőttek 2006-ban az előző évhez képest a TNS Media Intelligence felmérése szerint. Az országos napilapok egyre kevésbé kellenek a hirdetőknek, s a tévés hirdetések is csak szerény mértékben emelkedtek. A cégek továbbra is az élelmiszerek reklámozására költenek a legtöbbet. Mfor.hu háttér.

Részlet a cikkből

Dübörög az indoor és az internet, visszaszorulnak az országos lapok
Janus arcú a tavalyi év a hirdetési piac szempontjából: az első félévben a foci világbajnokság és a parlamenti választások jelentőset dobtak a költéseken, ám a nyáron nyilvánosságra hozott megszorító intézkedések után a hirdetők jelentősen visszavettek a tempóból - derül ki a TNS Media Intelligence felméréséből. Tavaly 7,2 százalékkal nőtt a reklámköltés, jócskán meghaladva az 540 milliárd forintot. Ez a növekedés jelentős megtorpanást jelent, hiszen a korábbi években rendre 15-20 százalékkal haladta meg a költés a bázis évét - tíz éve még negyven százalékos bővüléssel dübörgött a piac. Az idei évre a szakértők nem várnak jelentős emelkedést.

Listaár és a valós ceh
A TNS Media Intelligence úgynevezett listaárak alapján állítja fel az éves reklámköltések alakulását. A valóság azonban sok esetben nagyon távol van ezektől a listaáraktól: arra is van példa, hogy a valós ár a listaár harmada. Ennek a speciális megállapodás az oka, így például a barter üzletek. A TNS természetesen tisztában van ezzel az eltéréssel, ám míg a listaárak egzaktak és kezelhetők, valós számlákat balladai homály fedi. Az egyes médiatípusoknál ugyanis máshol és máshol van az engedmény határa.

Vesztesek az országos napilapok
A nyomtatott sajtó fokozatos visszaszorulása tavaly is tetten érhető volt. Átlag alatti, mindössze öt százalékos bővülést tudtak elérni, de ez is leginkább a megyei lapoknak és még inkább a színes, jellemzően női magazinoknak volt köszönhető. A magazin szegmens 8-12 százalékkal növelte hirdetési bevételeit, s ezzel 25 év után ismét túlsúlyba került az országos napilapokhoz képest. Az utóbbiakba eladott hirdetések értéke csökkent. A televízió a nyomtatott termékekhez hasonlóan szerény, öt százalékos bővülést mondhat magáénak - igaz, ez a két terület uralja a hirdetési piac több mint nyolcvan százalékát. A megrekedés azzal magyarázható, hogy a többi, új lehetőségeket kiaknázó médiatípusok leginkább a nyomtatott sajtó és a tévé hirdetőit szipkázzák el.

A rádió, a plakát és az internet nagyot ugrottak
A rádió tavaly 16 százalékkal növelte hirdetési bevételeit. A köztéri és az indoor reklámokban olyan új technológiák jelentek meg, amelyek növelik a hatékonyságot - ez pedig a hirdetési költésben is megjelenik. Így a köztéri plakátok 21, az indoor reklámok pedig 22 százalékkal nőttek tavaly. Az internetes hirdetési piac tavaly is robbantott: hetven százalékos bevétel-növekedésével egyértelműen 2006 nyertese. (Igaz, még így is csak kis szeletet hasít ki a reklámtortából, azaz töredéke a tévés költéseknek.)

A kamatadó, a telefoncsere és a választási kampány nyomta meg a piacot.
Tavaly is hagyományosan a legtöbbet élelmiszerek hirdetésére költöttek. Annak ellenére, hogy jelentősen befékezett a szegmens: a 2000-2005-ben 15-30 százalékos bővülés jellemezte a szektort, ám két éve már csak nyolc százalékkal, tavaly viszont egyáltalán nem nőtt az élelmiszer-hirdetések piaca. Hasonlóképpen drasztikus csökkenés volt megfigyelhető a távközlési piacon is. Míg 2005-ben még 15 százalékos volt a hirdetések összege, tavaly egy százalékos visszaesést mutat az index. A T-Com és a Tele2 nagyságrendileg ötven százalékkal vett vissza a költésből - nem szabad elfelejteni, hogy a T csoport jelentős összegeket ölt a dizájnváltásba. Ugyanakkor 2006-ban nagy mozgolódásba kezdett a UPC és a Pannon is - ám még ez a pluszköltés sem tudta ellensúlyozni a magenta és a piros-sárga cég visszafogottságát.

Az írás teljes szövege itt olvasható

A hasunkra hajtanak a hirdetők, Menedzsment Fórum, 2007. január 31.